Wardner Schuitema
Thursday 19 March 2009

Wardner SchuitemaVan alle kennis die Meeduizen bezit zal bij velen van ons een stukje gevoed zijn door Warnder Schuitema. Zelf houdt hij niet zo van in de belangstelling staan maar, zoals ik zelf ook wel eens aan den lijve heb ondervonden, kom je daar niet altijd onderuit.

Twee jaar geleden is hij vertrokken naar Delfzijl maar voordat we het daar over gaan hebben vraag ik hem naar zijn loopbaan:

Afgestudeerd aan de pedagogische academie in 1979 ben ik begonnen op de Morgenster en Ripperdaborg te Delfzijl. Destijds was er moeilijk werk te vinden in het onderwijs. Men werkte daardoor meestal op meerdere scholen. Enkele jaren later kwamen de "documentaire centrums", in de volksmond schoolbibliotheken op. Ik heb daar enige tijd kinderen uitgelegd hoe ze makkelijk en efficiÎnt informatie kunnen vergaren.
In 1985 werd mij gevraagd of ik wel belang had bij een parttime  baan op onze eigen school. Daar kon ik geen nee tegen zeggen, en om de rest van de tijd in te vullen werkte ik ook parttime op een andere school in Delfzijl 't Zigt. Dat werd al snel gewijzigd in een vol jaar Meedhuizen gevolgd door een vol jaar op 't Zigt enz.
Ondanks dat ik met veel plezier terug denk aan die tijd, heb ik op den duur wel een aanvraag ingediend om mij vast op 1 school te plaatsen, dit werd de Brandaris ook in Delfzijl.

In 1995 werd ik benaderd door Dhr. Godlieb, hij zou met pensioen gaan en zag in mij een geschikte overname kandidaat. Ik kreeg de leiding over de groepen 6,7,8 dit waren groepen van ongeveer 20 kinderen, in mij looptijd is dat aantal iets gestegen dankzij bijvoorbeeld de nieuwbouw op Maarkampen. Voor diegene die er niet mee bekend zijn groep 6-8 zijn kinderen in de leeftijd 10-12 jaar.
In de tijd dat ik les gegeven heb in Meedhuizen is er al een hoop veranderd, in het begin ging je naar de gezinnen toe om te bespreken welke richting dochter of zoon het beste kon nemen en op welk niveau.

Tegenwoordig komt er zeer veel administratief werk bij kijken, kinderen worden getoetst en als school moet je veel informatie verstrekken aan het voortgezet onderwijs. Als leraar wordt je afgerekend op verkeerde behandeling bij leerlingen door de inspectie, elke school heeft een interne begeleider, leerlingen met achterstand behoren op maat gemaakte programmering voorgeschoteld te krijgen. Problemen worden gemeten en oplossingen moeten aangedragen worden. Mijn drive is om op een prettige manier leerlingen de leerstof bij te brengen.
Zoals aangegeven heb ik Meedhuizen in 2007 verlaten, dat was niet niks na zoveel jaren. Ik heb in mijn tijd op deze school mijn eigen kinderen les gegeven, mijn nichtjes hebben de revue gepasseerd en zelfs mijn eigen zusje. Ik ben nu terecht gekomen bij een van mijn oude werkgevers ?De Brandaris? te Delfzijl.

Ik vraag of er ook veranderingen zijn ten opzichte van Meedhuizen. Warnder geeft aan dat de manier van lesgeven niet veel anders is, de techniek doet wel steeds meer zijn intrede, vol enthousiasme krijg ik te horen over het digitale schoolbord dat tegenwoordig bijna op elke school te vinden is. Warnder: ik ben echt een van de krijt periode maar met dat nieuwe bord kunnen we zoveel meer laten zien, filmpjes, grafieken, internet, noem maar op. Daarnaast kan alles wat ik op het bord teken later ook weer terug gehaald worden.
Op deze school is ongeveer 40% allochtoon er is een rijke variatie aan culturen Turks, Surinaams, Irakees enz. Turkse kinderen zijn heel vrijgevig en nemen vaak wat te eten voor mij mee, erg leuk.
Ik zie uit naar de toekomst, over enkele weken begint de start van de nieuwbouw in de buurt van Kuilsburg, dit wordt "de brede school noord" na aanleiding van het samengaan van de Viking en Brandaris in 2010.
Nog even over die veranderingen zegt Warnder, kinderen zijn overal hetzelfde, laat ze in hun waarde geef ze zelfvertrouwen en ze zullen optimaal presteren.
 
< Vorige   Volgende >